Татьяна Климова

russian podcast Tatiana Klimova

Эмоция – важный элемент в изучении языка. Если мне нравится культура изучаемого языка, если мне симпатичен учитель, то изучать язык будет проще. Эмоция посылает сигнал моему мозгу: «Внимание, это важно», и ленивый мозг начинает работать. Если вы увлекаетесь классической музыкой, советую вам послушать несколько знаменитых опер, написанных русскими композиторами. Это обязательно поддержит вашу мотивацию изучать русский.

Emotion is an important element when studying a language. If I like the culture of the studied language, if I find the teacher nice, I’ll progress faster. Emotion sends to my brain the following signal: “Attention, it’s important”, and the lazy brain starts working. If you enjoy classical music, I recommend listening to a few famous operas, written by Russian composers. It will certainly boost your motivation to learn Russian.

1. Моя любимая опера – Евгений Онегин по роману Александра Пушкина. Композитор: Пётр Чайковский. Нежная ария «Слыхали ль вы» известна во всём мире. Сюжет оперы, безответная любовь, был и будет актуален, поэтому у Евгения Онегина много оригинальных современных постановок. Другие известные оперы Чайковского: Пиковая дама, Мазепа, Иоланта. Члены моего Клуба Русская Дача могут послушать подкаст о первой арии Евгении Онегина.

1. Eugene Onegin is my favorite. The opera was written by Pyotr Tchaykovsky following Alexander Pushkin’s novel in verse. The tender air “Have you heard” is world famous. The opera’s plot, unanswered love, is still very relevant, so the work boasts many original modern interpretations. Other operas by Tchaykovsky: The Queen of Spades, Mazepa, Yolanta. Members of my Russian Dacha Club can listen to the first air of Eugene Onegin explained in a podcast.

2. Борис Годунов. Композитор: Модест Мусоргский. Опера также написана по трагедии Пушкина. Сюжет: смутное (тёмное) время в России и Польше в конце 16, начале 17 века. Интересно, что, когда опера была представлена Дирекции императорских театров, сначала её отклонили, потому что в ней не было большой женской роли. Хотя тогда критике опера не понравилась, сегодня она пользуется большой популярностью.

2. Boris Godunov by Modest Mussorgsky, based on Pushkin’s drama. Its plot: the Time of Troubles in Russia and Poland at the end of the 16th, beginning of the 17th century. An interesting fact: when the work was filed for examination to the Direction of Imperial theatres, it was first rejected because it lacked a big female role. In spite the fact that the critics didn’t like the opera at the time, today it’s very popular.

3. Князь Игорь. Композитор Александр Бородин обращается к ещё более древней истории России – 12 веку. Главный герой произведения – легендарный Князь Игорь. Бородин писал оперу девятнадцать лет. После его смерти её закончили Глазунов и Римский-Корсаков. Таким образом Князь Игорь – это результат работы трёх композиторов. Мне больше всего нравится женский хор «Улетай на крыльях ветра», невероятно красиво.

3. Prince Igor by Alexander Borodin addresses even more ancient history of Russia, the 12th century. The main character is the legendary prince Igor. Borodin spent nineteen years writing this work. After his death it was finished by Glazunov and Rimsky-Korsakov. So, Prince Igor was produced by three famous Russian composers. My favorite air is the one by the choir of Polovtsian women called “Fly away on the wings of the wind”, it’s incredibly moving and beautiful.

4. Золотой Петушок. Композитор: Николай Римский-Корсаков. И снова Пушкин! Эта опера была написана в 1908 году по Сказке о золотом петушке. В ней появляются такие фольклорные персонажи как царь, царевичи, воевода (генерал), звездочёт (астролог) и, конечно, сам золотой петушок. В начале 20 века русские оперы были очень популярны в Лондоне, Париже, Нью-Йорке. Первая аудио и видео-запись Золотого Петушка была сделана в Нью-Йорке.  В 1914 году Дягилев поставил в Париже балет по произведению Римского-Корсакова.

4. The Golden Cockerel by Nikolay Rimsky-Korsakov. Pushkin again! This Russian opera was written in 1908 and inspired by the The Tale of the Golden Cockerel. It features folkloric characters like the tsar and his tsareviches, a voevoda (the general), an astrologer and, of course, the golden cockerel itself. In the beginning of the 20th century Russian operas were very popular in London, Paris and New York. The first audio and video recordings of the Golden Cockerel were made in New York. In 1914 Diaghilev staged a ballet in Paris following the opera by Rimsky-Korsakov.

Тексты из русской классики